Kaikki mulle heti nyt

Kun antaa ensin pikkusormen, niin sen jälkeen lähtee koko käsi. Näin on käynyt myös työelämässä, jossa hommia tehdään yhä enemmän henkilökohtaisten mieltymysten mukaisesti. Meistä on tullut tällä saralla ahneita ja yhä vaativampia, mutta niin sen pitää ollakin.

Työntekotavat ovat monipuolistuneet huimasti ja työntekijät uskaltavat aiempaa enemmän tuoda omia toiveitaan esille. Halusit sitten työskennellä aamulla, illalla, viikonloppuisin, toimistolla, kotona tai vaikkapa Espanjan auringon alla, on se mahdollista. Pinnalla olevat trendit muokkaavat myös työvälineitämme niin, että ne sopivat paremmin yhä henkilökohtaistuneempaan työskentelytapaamme. Uskallankin väittää, että seuraavat trendit muokkaavat työvälineitämme eniten seuraavien vuosien aikana.

1) Työväline on henkilökohtaisempi ja sen sisältö korvaamatonta

Vaikka en teknologiajohtajana ehkä haluisikaan myöntää, myös minä tunnen itseni kaikista avuttomimmaksi silloin kun kännykkä menee rikki. Eikä mikään ihme, siellähän on oikeasti kaikki mitä tarvitsen. En pysty tekemään töitä tai ottamaan keneenkään yhteyttä. Vanhan mallin lainapuhelin ei auta tässä hädässä mitään, sillä kännykän sisältö on todella henkilökohtaista. Mobiililaitteista on tullut työmme mahdollistajia, joten niiden on oltava aina käyttökunnossa.

Toimiva huolto on jo nyt – ja tulevaisuudessa entistä enemmän – kaikki kaikessa. Pienemmät viat voidaan korjata etänä, mutta jos puhelin pitää kokonaan vaihtaa, kestää vain kolme minuuttia kunnes kaikki tarpeellinen yhteystiedoista sähköposteihin on ohjattu uuteen luuriin. Töitä pystyy jatkamaan siitä mihin jäi ja rikkinäisen puhelimen aiheuttama ahdistus on poissa.

Toimiva huolto on jo nyt – ja tulevaisuudessa entistä enemmän – kaikki kaikessa.

2) Paluuta mobiilin helppoudesta ei ole

Toimivia mobiilipalveluita on jo pilvin pimein. Enää ei haittaa vaikka lompakko unohtuu kotiin, sillä kännykällä voi hoitaa niin kauppaostokset kuin laskut. Myös aikaisemmin tuskaa ollut passin uusiminen hoituu nykyään näppärästi netissä. Kun näin helppoihin palveluihin kerran tottuu, ei paluuta ole. Nyt samaa vaaditaan kaikkialla, myös työpaikoilla. Ei ole enää ihan ok odotella viikkoja uusia laitteita, vaan tilausten tulee olla perillä parin päivän sisällä. Myös laitehuoltojen tulee olla palveluvalmiina 24/7 aivan samoin kuin lääkäriasemien päivystykset.

3) Tietoturva ei ole vapaaehtoinen

Uusien mobiilipalvelujen lisääntyminen puhkoo myös uusia tietoturva-aukkoja. Yksittäinen työntekijä on aina suurin tietoturvariski, mutta onneksi oikeilla työvälineillä saadaan koko firman mobiilitoiminta aisoihin ja estetään haitallinen käyttäytyminen. Mobiililaitteiden tietoturva vaatii jatkuvaa valvontaa, joten se kannattaa ulkoistaa. Ostamalla hallintapalvelut kolmannelta osapuolelta vapautuu yrityksessä työvoimaa muihin hommiin, ilman että tietoturvaa laiminlyödään. Vaikka keskitetty hallinta kuulostaakin vähän isoveli valvoo -meiningiltä, on se useille työntekijöille yleensä ok, kunhan se lisää laitteiden käytettävyyttä.

Kaikkia näitä trendejä yhdistävät samat arvot: persoonallisuus, nopeus ja helppous. Mobiilipalveluiden myötä meistä on tullut kaikki mulle heti nyt -ihmisiä niin vapaa-ajalla kuin töissä, mutta mielestäni se ei ole yhtään huono asia. Kun uskalletaan pyytää entistä henkilökohtaisempia ja omaa työtä sujuvoittavia ratkaisuja kehittyvät niin hyvinvointi, työteho kuin mobiililaitteet. Ollaan siis jatkossakin vaativia ja halutaan kaikki heti eikä kohta.