Tätä ICT-hyvinvointi on, ja tästä syystä se on tärkeää

Puhelimet, tietokoneet ja tabletit seuraavat nykyään mukana arjessa siitä hetkestä kun heräämme aina iltamyöhään asti. Siksi onkin niin ratkaisevaa, että ne toimivat sujuvasti.

Data-Infossa meillä on yksi missio yli muiden: haluamme olla mukana sujuvoittamassa asiakasyritystemme henkilöstön arkea lisäämällä heidän ICT-hyvinvointiaan. Vaikka joku voisi jopa väittää, ettei viestintäteknologialla ja hyvinvoinnilla lähtökohtaisesti ole mitään tekemistä toistensa kanssa, itse olen sitä mieltä, että ne liittyvät todella tiiviisti toisiinsa.

Mitä ihmettä tämä ICT-hyvinvointi sitten on? Annas kun selitän: koska myymämme puhelimet, läppärit ja tabletit ovat nykyään niin tiiviisti osa ihmisten arkea niin töissä kuin kotonakin, on äärimmäisen tärkeää, että ne toimivat moitteettomasti. Kun laitteet pelaavat, hyvinvointi lisääntyy. Kenenkään mielenrauha ei parane siitä, että joutuu taistelemaan kymmenen vuotta vanhan tietokoneen kanssa, tai siitä, että kännykkä joutuu tietomurron kohteeksi. Teknisten laitteiden ei tulisi aiheuttaa otsasuonen pullistumia vaan niiden tehtävä on nimenomaan helpottaa arkea.

Onnellinen työntekijä on tuottelias työntekijä

Suomalaisissa yrityksissä suhtaudutaan ICT-hyvinvointiin hyvin vaihtelevasti. On olemassa paljon yrityksiä, jotka ovat oivaltaneet, että modernit ja toimivat laitteet tehostavat henkilöstön työntekoa ja sitä kautta myös parantavat yrityksen kannattavuutta.

Sitten on niitä yrityksiä, jotka lähtökohtaisesti näkevät tietokoneet ja kännykät pelkkänä kulueränä. Ne eivät ole vielä oivaltaneet, että kunnon laitteet ovat kilpailuetu rekrytoinneissa tai että sujuva työnteko ja tyytyväiset työntekijät parantavat yrityksen tulosta. Jos esimerkiksi pääsee pilvipalveluiden kautta käsiksi tärkeisiin dokumentteihin, voi töitä tehdä sujuvasti missä vain ja milloin vain.

Joustoa puolin ja toisin

Koska laitteet usein seuraavat mukaan kotiin työpäivän jälkeen, niiden toimivuus ei heijastu pelkästään työelämän vaan koko elämään. Työn ja vapaa-ajan raja on hämärtynyt, mikä joskus nähdään huonona asiana. Itse uskon kuitenkin, että on lähtökohtaisesti hyvä asia, ettei työpäivä enää kestä tasan kahdeksasta neljään, vaan että joustoa on puolin ja toisin. Töissä voi tarvittaessa hoitaa henkilökohtaisia asioita ja vastaavasti työtehtäviin voi tarpeen tullen tarttua kotona – kunhan tukena ovat kunnon laitteet, pilvipalvelut ja tehokas tietoturva. Laitteiden mahdollistama jousto ja etätyö ovat juuri sitä ICT-hyvinvointia.

Koska laitteet usein seuraavat mukaan kotiin työpäivän jälkeen, niiden toimivuus ei heijastu pelkästään työelämän vaan koko elämään.

ICT-hyvinvointi ei siis ole pelkästään työhön liittyvä juttu. Sen rooli on vähentää stressiä kaikilla elämän osa-alueilla, oli kyse sitten elokuvalippujen ostamisesta kännykän kautta tai lapsen neuvola-ajan buukkaaminen työkoneelta. Työ on entistä henkilökohtaisempaa ja yhä vähemmän sidottu aikaan tai paikkaan. Työ ja vapaa-aika sekoittuvat, ja siksi myös ihmisten vaatimukset molempia kohtaan kasvavat. Ehkä suurin ero entiseen on, että siedämme aina vain vähemmän huonosti toimivaa tekniikkaa.

Ja tämä on ihan oikein – kenenkään hyvinvointi ei tulisi kärsiä tilttaavasta koneesta tai tökkivästä verkkoyhteydestä.

Löydä oikeat laitteet juuri sinulle!