Alfa Lavalille lisää tunteja työpäiviin

Kun järjestelmävastaava Jukka Aalto kuuli Telian tapahtumassa palvelulaitteista ensimmäisen kerran, kolahti ratkaisu häneen kertaheitolla: ”Nyt meidän ei enää tarvitse uhrata kallista aikaa mobiililaitteiden ylläpitoon.”

Alfa Lavalilla on ollut palveluna ostetut työpuhelimet käytössä jo kolmen vuoden ajan, eikä järjestelmävastaava Jukka Aalto voisi olla tyytyväisempi.

”Kuullessani ensimmäistä kertaa palvelulaitemallista, ajattelin heti, että tässä on meille sopiva ratkaisu. Aikaisemmin hankimme Alfa Lavalilla puhelimet tarpeen mukaan milloin mistäkin, jolloin laitteiden hankintaan ja niihin liittyvän tietotaidon ylläpitämiseen kului aivan tuhottomasti kallista aikaa. Nykyinen keskitetty järjestely helpottaa elämää ja mielestäni tärkein etu palvelulaitemallissa onkin se, että saamme puhelimiin liittyvät asiat pois omalta työlistaltamme. Näin työpäivistä vapautuu aikaa varsinaisille töille”, Aalto kertoo.

Ajattelin heti, että palvelulaitemalli sopii meille kuin nakutettu.

Kansainvälisessä asiantuntijayrityksessä on tärkeää olla aina online ja asiakkaiden tavoitettavissa. Alfa Lavalin työntekijät toimistolla ja tehtaissa käyttävät puhelimia yhteydenpitoon sähköpostilla sekä Skypellä ja siksi on tärkeää, että puhelimet toimivat moitteettomasti.

”Itse puhelinten lisäksi palvelupakettiimme kuuluvat myös vakuutukset, huollot ja nopea asiakastuki. Kokonaisuus on mielestäni erittäin toimiva ja käyttö sujuvaa – kaikki työntekijämme osaavat olla suoraan Teliaan yhteydessä, jos puhelimen kanssa on jotain ongelmia. Myös nopeasta toimituksesta täytyy nostaa hattua, nimittäin uudet puhelimet ovat pääsääntöisesti aina tilauksesta seuraavana päivänä työntekijöillä kädessä”, Aalto kehuu.

Aallon mukaan Telian käyttämä elinkaariajattelu kolahti häneen kertaheitolla. Alfa Lavalilla on käytössä kahdenlaisia kännyköitä – kolmasosa käytössä olevista puhelimista on iPhoneja ja loput Samsungeja – ja niitä käytetään tasan kahden vuoden ajan.

”Mobiililaitteiden elinkaariajattelu on auttanut meitä muodostamaan sisäisesti selkeät ja yhteiset mallit puhelimen käyttöön. Kun työntekijöillä on etukäteen tiedossa, milloin uusi puhelin tulee ja milloin se vaihtuu ei äkillisiä rikkoontumisiakaan tule enää niin paljon.”

Yhteistyö Data-Infon kanssa on sujunut Aallon kokemuksen mukaan sen verran mallikkaasti, että yhteistyö voi tulevaisuudessa laajentua nykyisestä.

”Olen suositellut palvelulaiteratkaisua muillekin. Näen, että tulevaisuudessa voisimme ottaa esimerkiksi tehtaissamme käyttöön myös tabletit palvelulaitteina.”