Ilveksen fanikokemus nousi uudelle tasolle

Ilveksen ja Telian yhteistyö käynnistyi syksyllä 2017. Yhteisenä tavoitteena oli löytää uudenlaisia keinoja jääkiekon katselukokemuksen rikastamiseen niin halleilla kuin kotisohvilla digitaalisuuden avulla.

Aluksi Tampereen Hakametsän jäähallin Ilves-Klubilla otettiin käyttöön Telian Spotify Business -pilvipalvelu, jolla taustamusiikin soittaminen alkoi sujua näppärästi. Samalla Ilves julkaisi myös virallisen profiilinsa ja ensimmäisen soittolistansa Spotify-palvelussa.

”Spotify Business tarjoaa Ilvekselle mahdollisuuden korostaa seuran pitkää historiaa myös musiikin keinoin. Olemme uudistaneet Ilves-Klubia ja jatkossa voimme teemoittaa iltoja esimerkiksi eri vuosikymmenillä otteluissa soineen musiikin avulla. Kannattajillamme on mahdollisuus elää ottelupäivää ja pelaajien arkea missä ja milloin vain Spotify -profiilimme kautta”, sanoo Ilves-Hockey Oy:n toimitusjohtaja Risto Jalo.

Jalon mukaan seurassa on ymmärretty musiikin olevan olennainen osa ottelukokemusta, samoin sen suuri merkitys katsojille.

”Musiikki viihdyttää, kannustaa, innostaa ja luo dramatiikkaa. Musiikin kautta voi elää urheilumuistoja uudelleen ja syventää fanikokemusta seuraamalla sekä kuuntelemalla oman suosikkipelaajan soittolistaa”, Jalo miettii.

”Spotify Business -palvelun avulla digitalisoimme taustamusiikin hallinnan. Oma profiilimme soittolistoineen avaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia sosiaalisena mediana ja sisältömarkkinoinnissa”, luettelee Jalo uuden palvelun etuja.

Ilveksen Spotify-profiili on noussut kolmanneksi suosituimmaksi maailmassa jääkiekkojoukkueista – edellä vain New York Rangers ja Chicago Blackhawks

Ilveksen soittolistoilta löytyy laaja valikoima vuosien varrella ottelutapahtumissa soitetuista kappaleista – aina 90-luvulta tähän päivään saakka. Lisäksi palveluun nostetaan pelaajien ja valmennusjohdon omia listoja viikoittain.

”Ihmisillä on erilainen musiikkimaku, mutta virallisen profiilimme avulla saamme koottua toiveet yhdelle, ”Kannattajien ääni” -nimeä kantavalle listalle. Tämä helpottaa myös hallissa musiikkia soittavan DJ:mme työtä”, kertoo Ilves-Hockey Oy:n myyntipäällikkö Jussi Kankaanpää.

HAASTE

Ilves halusi löytää uusia keinoja kehittää ja digitalisoida fanikokemusta sekä omaa brändiään.

RATKAISU

Spotify Business -palvelun käyttöönotto on avannut musiikin mahdollisuudet asiakaskokemuksen rikastamisessa ja digitalisoimisessa.

HYÖDYT

Spotify Business -palvelu on digitalisoinut taustamusiikin hallinnan niin Hakametsän Ilves-Klubilla kuin jäähallillakin. Palvelu on avannut uusia mahdollisuuksia myös sosiaalisessa mediassa ja sisältömarkkinoinnissa.

Ilveksen kannattajat voivat nyt kuunnella suosikkipelaajiensa soittolistoja, vaikuttaa hallissa soitettaviin kappaleisiin ja elää huippuhetkiä uudelleen musiikin avulla. Spotify Business -sovelluksella ja musiikkiluvalla lakipykälät tulevat automaattisesti huomioiduiksi.