Telia Personal Work – products and services for your business

Ict-hyvinvointi

Mikä ihmeen ICT-hyvinvointi?

Nykyään useimmat jo tietävät, että työssä viihtyvät työntekijät ovat tehokkaampia ja tuottavampia. Myös ICT:n rooli yritysten menestyksessä on kiistaton fakta.

Harva on kuitenkaan tullut ajatelleeksi, että näillä kahdella asialla on yhteys. Kun tietokoneet ja muut laitteet toimivat ilman häiriöitä, ihmisten hyvinvointi lisääntyy. Eikä sinä vielä kaikki – samalla heidän tuottavuutensa nousee. Tästä ICT-hyvinvoinnissa on siis perimmiltään kyse. Aika winwin-tilanne, eikö?

Tukea stressin sijaan

Kone hidastelee, puhelimesta loppuu akku ja verkkoyhteys pätkii – nämä ovat monilla työpaikoilla liiankin tuttuja tilanteita. Mutta mitä jos kaikki olisikin toisin, jos tekniikkaa pelaisi niin hyvin, ettei siihen edes kiinnitä huomiota?

ICT-hyvinvointi tarkoittaa, että tekniikka tukee ihmisiä ja heidän työskentelyä sen sijaan, että se asettaisi kapuloita rattaisiin. Kun tekniikka toimii ilman häiriöitä, on sillä kaksi mullistavaa seurausta: Ihmiset viihtyvät paremmin töissä ja samalla he ovat tehokkaampia. Siksi onkin aika hassua, että edelleen löytyy yrityksiä, jotka näkevät laitteet pelkkänä minimoitavana kulueränä.

Etätyötä, kyllä kiitos!

Perinteinen kahdeksasta neljään -malli alkaa olla monilla työpaikoilla menneen talven lumia. Nykyään töitä tehdään ajasta ja paikasta riippumatta – kun ollaan kotona sairaan lapsen kanssa tai kun odotetaan konetta lentokentällä.

Jotta etätyö onnistuisi, on laitteiden kuitenkin toimittava moitteettomasti, jotta niitä voi käyttää missä ja milloin vain. ICT-hyvinvointi lisääntyy, kun tietoturva pelaa ja dokumentteihin ja järjestelmiin pääsee käsiksi mistä vain – vaikkapa kännykällä taksimatkan aikana.

Vapaus valita

Ennen vanhaan kahvi oli kahvia. Nykyihminen saattaa kuitenkin mieluummin haluta kofeiinittoman latten kauramaidolla. Samat vaatimukset näkyvät myös työpaikoilla. Yhä useammille työntekijöille on tärkeää valita omat työlaitteet, koska tabletilla ja kännykällä ei vain viestitä työasioita, vaan niillä viestitään myös, kuka haluan olla. Vapaus valita omat työlaitteet onkin ICT-hyvinvoinnin syvintä ydintä ja teettämämme tutkimuksen mukaan sillä on suora yhteys työviihtyvyyteen.

Kukapa ei haluaisi helpomman arjen

Puhelimet ja muut laitteet seuraavat meitä arjessa aamuherätyksestä aina iltamyöhään asti.

ICT-hyvinvointi ei tarkoita ainoastaan töissä viihtymistä, vaan se tarkoittaa myös sitä, että laitteet helpottavat arkea vuorokauden ympäri.

Joskus kotona illalla pitää lähettää työsähköposteja ja toisaalta työpäivän aikana voi tulla tarve soittaa päiväkotiin. Työn ja vapaa-ajan sekoittuminen ei ole välttämättä huono asia, vaan se sujuvoittaa arkea puolin ja toisin. ICT-hyvinvointi tarkoittaa myös sitä, että työlaitteita voi käyttää vapaa-ajalla ilman keinotekoisia rajoitteitta.

ICT-hyvinvointi – tutkitusti tärkeä asia

Koska ICT-hyvinvointi on varsin uusi ja tuntematon käsite, päätimme teettää aiheesta tutkimuksen. Tutkimus osoitti sen, minkä jo aavistimme, nimittäin että työviihtyvyyden ja toimivien laitteiden ja sovellusten välillä on selkeä yhteys. Vai onko kukaan yllättynyt siitä, että etätyöratkaisuihin panostavissa yrityksissä henkilöstö viihtyy paremmin?

Mikä on ICT:n rooli yrityksissä?

  • 13% Tutkimukseen osallistujista ajattelee, että ICT:llä ei ole suurta roolia organisaation toiminnalle. ICT-asiat aiheuttavat enemmän ajanhukkaa ja stressiä kuin muille; olipa sitten kyse laitteiden toimivuudesta, tukipalveluista tai esim. oman osaamisen rajallisuudesta.
  • 26% ajattelee, että ICT:n on ensisijaisesti tehokkaan työskentelyn edistäjä. Heidän mielestään ICT-asiat on hoidettava niin hyvin, että työtehtävät on mahdollista hoitaa tehokkaasti – ajasta ja paikasta riippumatta.
  • 41% on sitä mieltä, että ICT on ensisijaisesti työyhteisön tukija. Kun ICT-asiat on hoidettu riittävän hyvin ja laitteiden käyttöä sekä valinnanvapautta rajoitetaan mahdollisimman vähän, on työyhteisössä parempi ilmapiiri ja henkilöstö saavuttaa organisaation tavoitteet varmemmin.
  • 20% ajattelee, että ICT:llä suuri rooli organisaatiossa. Ajantasaiset ja laadukkaat ICT-ratkaisut, etätyömahdollisuudet, laitteiden valinnanvapaus ja laajat käyttömahdollisuudet tukevat organisaation menestystä mm. helpottamalla rekrytointeja, tukemalla työntekijöiden hyvinvointia sekä mahdollistamalla töiden tekemisen ajasta ja paikasta riippumatta.
Lataa tiivistelmä tutkimuksesta
Blogit

Mistä on ICT-ongelmat tehty?

Telian vastikään teettämän ICT-tutkimuksen mukaan jopa kolmasosassa yrityksistä ICT-asiat ovat jatkuva ongelma. Vaikka ICT:n toimivuuden yhteys menestykseen on yleisesti tiedossa, miksei sitä laiteta kuntoon jokaisella työpaikalla?

Lue lisää
Blogit

Elämään integroituja mobiililaitteita, kiitos!

ICT:n vaikutus työhyvinvointiin on perustunut aikaisemmin vain arvauksiin, mutta nyt olemme tehneet aiheesta ensimmäisen tutkimuksen. Tuloksista voidaan todeta, että ICT-hyvinvointi on tärkeää, jonka todistavat lähes 100 kyselyymme vastannutta yrityspäättäjää.

Lue lisää
Blogit

Tätä ICT-hyvinvointi on, ja tästä syystä se on tärkeää

Puhelimet, tietokoneet ja tabletit seuraavat nykyään mukana arjessa siitä hetkestä kun heräämme aina iltamyöhään asti. Siksi onkin niin ratkaisevaa, että ne toimivat sujuvasti.

Lue lisää
Blogit

5 vinkkiä työntekoon kotona sairaan lapsen kanssa

Kun lapsi sairastuu, mitataan pilvipalvelujen, mobiililaitteiden, läppärin ja nettiyhteyden hyödyt. Toki joskus on myös ihan ok vain olla kotona ja hoivata sairasta lasta.

Lue lisää
Blogit

Ergonomia kuntoon myös konttorin ulkopuolella

Pikkupäänsärky työpäivän päätteeksi ja työmatkalta tuliaiseksi vielä niskakipu. Kuulostaako tutulta? Voit syyttää migreeniä tai hotellin huonoja tyynyjä, mutta kivut ja säryt aiheutuvat useimmiten huonosta työasennosta tehdessäsi etätöitä.

Lue lisää